5 juli 2012

Turistens Göteborg

Återfunna favoriter.
Göteborgs-resan var som sagt inte planerad med något speciellt innehåll, vilket för oss var ett vinnade koncept. Dagarna kändes lyxigt långa utan några endaste måsten. Första dagen kände vi oss trötta på eftermiddagen och tog en siesta, dagen efter var vi superpigga och klämde in ett träningspass innan middagen. Så otroligt skönt att bara ta dagen som den kom. Dessutom perfekt väder med de första ljumma sommarkvällarna. Det enda jag kan ångra är att vi inte la lite krut på valet av hotell. Alltså inget ont om Clarion Post Hotel, det är supersnyggt och verkligen ett toppenhotell för barnfamiljer sommartid, men om man för en gångs skull reser utan barn så är det inte klockrent. Lite mer som att äta frukost på en Finlandsfärja eller på en Lollo&Bernie-resort. Det här myset och lugnet i fin-fint designad hotellmiljö på mornarna, det uteblev tyvärr. Men plus för egen omelett-kock på hotellet, som vi i alla fall två mornar av tre mäktade med att köa till.  På pluskontot finns också att jag återfick två favoritplagg som jag precis accepterat som förlorade. Jag bodde på Clarion Post även i samband med Bloggforum i början av maj och i en rokad av rumsbyten så glömde jag då min allra bästa blus och en paljettkjol på det första rummet. Till mitt försvar kan sägas att jag då precis slutat amma och var i ett hormonellt förvirrat tillstånd. Först när jag packat upp hemma så saknade jag pjäserna. Ringde till hotellet men de hade inte hittat dem. Sorg. Av någon anledning frågade jag åter efter dem när vi checkade in i måndags, och tänka sig, nu var de upphittade! Verkligen oväntad bonus med att bo på samma hotell.
da Matteos uteservering
Mysigt café i Göteborg. Vid eftertanke är det inte helt sant att dagarna var helt mål- och planlösa, för i och med att en av mina favoritbloggare, Frida på Trendenser bor i Göteborg så har jag genom åren läst om ett antal spots på hennes blogg, tips  som fanns lagrade i bakhuvudet. En annan bloggande Frida från Göteborg, som jag också diggar var så gullig och skickade Göteborgs-tips på begäran via Instagram. Så när vi spankulerade planlöst visste jag liksom vad jag skulle hålla utkik efter. En omedelbar favorit första dagen blev da Matteo på Magasingatan. Ett café beläget på en liten innergård som lika gärna skulle kunna ligga i Toscana eller Provance. Kafferosteri, surdegsbageri, chokladtillverkning och hembakade kakor. Ja allt man kan önska sig. Perfekt ställe att inta sin andra frukost på. Och glo på folk. Och sola.
Interiör från Artilleriet
Inspirerande möbelbutik i Göteborg. På andra sidan torget från da Matteo ligger Artilleriet sorry den risiga bilden  en av de mer inspirerande möbelbutiker jag varit i. Livsstilsbutik är kanske en bättre beskrivning. Jag förstår fortfarande inte hur det gick till, men jag lyckades gå därifrån utan att handla ens ett litet doftljus. Det är en bedrift i en butik där man vill ha ALLT.  En inrednings-inspirations-boost så man trillar baklänges. Precis vad jag behövde. Ni vet ju hur jag tragglar med vårt arbetsrum. Inne på Artilleriet fick maken syn på ett fantastiskt skrivbord som han propsade på. Kan säga som så att det är första gången ever som maken tagit peaken i en inredningsfråga. Så inspirerande är denna butik. Ska såklart leta fram en bild på det där skrivbordet. Men det blir en annan dag, för det förtjänar ett helt eget inlägg. Jisses vad långt det här inlägget blev. Jag som ska packa. Packa upp och packa om. Kanske blir en fortsättning med ett shopping- och restauranginlägg en annan dag.
I morgon börjar vår familjesemester. Helt obeskrivligt ljuvligt att fortfarande ha allt kul framför sig! Sverige-semester i 4 veckor. Innan Göteborg klippte jag ett par gummistövlar på rea och i Göteborg hittade jag äntligen en fin regnjacka som inte andas scoutläger. Så eftersom jag för en gångs skull är rustad för regn så borde sommaren bli solig och fin, eller vad tror ni?

1. Kul att läsa lite om Göteborg. Jag hade planer på att skriva ihop några tips men tiden har bara runnit iväg. Kanske får ihop något i nästa vecka...nåväl. Kul att du fick tillbaka din topp och kjol! :) Kram och trevlig semester!

Ps. Göteborg har ju inte massor av mysiga, designhotell att erbjuda men Hotell Flora (toppenläge i närheten av Magasinsgatan) och Avalon brukade jag rekommendera när jag var i turistbranschen. ;)

2. Karin. Tack för tips om Hotell Flora!! Kan absolut komma till användning en annan sommar.. Kram

3. Åh. Låter som en enastående resa-för-två!
    Blir riktigt sugen ...

Vad har du hittat för regnrock?
    Kram.
    u

4. Kul att jag hängt dig i hasorna de senaste. Da matteo, magasinsgatan checkade jag av i går. post hotell blir det i morgon och lite tete-a-tete med in man på kvällen. (inkls 3-månaders, men det ärjuen baggis om man jämför med 3,5åringen ;)
    Tack för länk och fina ord i förra inlägget! Kram

5. Mysigt, deu har betat av några av mina favoriter, välkommen tillbaka!

6. Tack för en inspirerande blogg! Undrar varifrån blusen kommer ifrån som du fick tillbaka? På jakt efter en liknande. /Mammaledig men modeintresserad ;)

7. Ulrika. Resa för två rekommenderas! Varmt. Parkas i nåt vaxat regntyg från NN 07. Hittar ingen bild nu, visar sen! Kram

Anna. Hade ju varit bättre om jag fått jaga dig i hasorna, du som kan stan..Ja, bebis är baggis jmf med 3-åriga tjejer;-) Kram

Madeleine. Coolt! Vi kommer tillbaka! Kram

Mammaledig. Blusen är Rodebjer SS12. Dessvärre slut överallt, tro mig för jag letade som en tok när jag tappade den. Men modellen är återkommande, typ chiffong-aktigt tyg och knappar hela ryggen. Spana i höst så kommer den säkert i nya mönster. Tack för fina ord. Kram