15 maj 2012

Kunden. Har. Alltid. Rätt.




Jag kan omöjligt få nog av historier och diskussioner som handlar om varumärken på ett eller annat sätt. Alltså om mina och andras förväntningar och upplevelser när vi köper varor, tjänster eller service, paketerade i form av olika varumärken. Just nu följer jag med stort intresse Mrs G's semester i Grekland. Hon bokade och betalade dyrt för ett 5-stjärnigt spa-hotel - men landade och checkade in på en Lollo & Bernie-anläggning. Tacka f*n för att hon just nu är en missnöjd semester-gäst. Hennes blogg If all days were holidays är för övrigt one of a kind och piggar upp som få andra, läs!
Min egen varumärkesupplevelse en västanfläkt i jämförelse med Mrs G men ändå.. hade jag i dag i Marc Jacobs nyaste butik shop-in-shop på NK här i Stockholm. Det gäller den gula väskan på bilden. Jag har en vän som för tillfället har en djup crush på gula väskor, men eftersom hon bor utomlands så frågade jag butikssäljaren om hon kunde rekommendera någon nätshop som säljer Marc by Marcs väskor. Och hon tittar på mig som hon aldrig hört talas om internet. Sedan finner hon sig och svarar, "nej, vet du, det har jag ingen aaaaning om". Och sedan fortsätter hon, "men på google.se brukar man kunna hitta olika affärer på internet". Och på hennes allvarliga min tror jag faktiskt inte att hon drev med mig eller var ironisk. Jag hoppas att hon var inslängd väldigt tillfällig och inte haft chansen att få någon varumärkesutbildning eller information. Men nån sorts FAQ's med svar på de vanligaste frågorna borde väl ett sånt varumärke som Marc Jacobs ha under disken? Det gör liksom hela skillnaden på min upplevelse.

5 kommentarer:

  1. Det var ju värst:)
    Dålig service är det värsta vi vet, inte sant?

    Kram från Mrs G

    SvaraRadera
  2. Hahaha. Du - det där med servicen på NK. Don´t get me started. Min "Mulle"-väska tappade en skruv och när jag då går in på NK Mulberry så frågar de om jag har kvittot. "Njae, det var ju några år sedan och jag gick bara förbi" svarade jag.
    Expediteten tittar på mig som om jag var en lort och säger: "Jaha, då kan det lika gärna vara en kopia från Thailand! Tyvärr kan vi inte hjälpa dig utan kvittot".
    Jag: "Näehä, men om du nu jobbar med Mulberys väskor borde du väl känna igen en äkta?"
    Hon: "Tyvärr! Som sagt du får vända dig till den butik du köpte den i!"
    Jag: "Men det var ju i London!"
    Hon: Ja, men tyvärr!"
    Jag: "Det gäller en liten skruv!"
    Hon: "Tyvärr!"

    Jag gick till butiken på BJ gatan och där bytte de skruven utan att ens ifrågasätta äkthet eller inte ...

    NK-service - not my thé-kopp!

    Så jag är INTE förvånad!

    SvaraRadera
  3. Mrs G. Yes, jag vill bara betala för bra service:-)

    Ulrika. Mulle på NK imponerar inte på mig heller. Tre säljare i butiken och tre olika svar om vilket skinn det var i Alexa. Skicka Mulle på kurs;-)

    SvaraRadera
  4. Jag kan skriva flera km text om vad jag (inte) tycker om servicen på NK.
    PS! Köpte min MJ-väska på Net-a-porter. Funkade finfint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Typ36. Inte kul med dålig service.
      Tack för tips om bra nätshopping!

      Njut av långhelg.
      Kram Lina

      Radera